Bra ledarskap viktigast för att stanna långsiktigt
Publicerad 29 januari 2019
Text: Annika Wihlborg
En bra arbetsledning, bra lön, rimlig arbetsbelastning och bra arbetskamrater. Det är de fyra viktigaste faktorerna föra att socionomer ska stanna långsiktigt hos sin arbetsgivare, enligt Framtidens Karriär – Socionoms undersökning.
– Undersökningsresultatet påminner om resultatet från liknande undersökningar som genomförts tidigare. Vi har själva gjort en liknande undersökning lokalt här i Borås. Vårt undersökningsresultat liknade detta, men en bra introduktion, tid för återhämtning och reflektion samt balans mellan familj och fritid rankades högre i vår undersökning. Även intressanta arbetsuppgifter rankades högre i vår undersökning, säger Anna-Lena Sellergren, förvaltningschef på individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Borås. Hon har tidigare arbetat som handläggare samt som IFO-chef och enhetschef i socialtjänsten.
Bra ledarskap och kollegialt stöd
I Borås initierade man 2017 en satsning för att lyckas bättre med rekrytering och få fler socionomer att stanna, för att få en bättre kontinuitet i verksamheten. Satsningen har resulterat i att kommunens socialtjänst inte längre behöver anlita några socionomkonsulter. Löneutvecklingen ligger numera i nivå med andra likvärdiga kommuner och omgivande kommuner, och vakanserna bland socionomerna har försvunnit. Kontinuiteten i verksamheten har förbättrats i takt med att personalomsättningen minskat. Kommunen har dessutom överanställt socionomer för att kunna hantera naturlig rörlighet som föräldraledigheter och sjukfrånvaro.
– Det råder ingen tvekan om att ett bra ledarskap är viktigt för många socionomer. Lön och löneutveckling är betydelsefullt i kombination med andra faktorer, till exempel att man ingår i ett välfungerande team med kollegialt stöd som komplement till en bra arbetsledning, säger Anna-Lena Sellergren.
Anna-Lena Sellergrens råd till socialtjänster som vill bli attraktivare som arbetsgivare
• Kombinera extern och intern marknadsföring. Befintliga medarbetare är ofta era bästa ambassadörer. Glöm därför inte att satsa på intern marknadsföring och involvera medarbetarna i arbetet med att stärka er som arbetsgivare. • Satsa på riktade rekryteringsbudskap till olika målgrupper. När man vill rekrytera erfarna socionomer kräver det andra argument och ett annat budskap än om man satsar på att rekrytera nyutexaminerade. Fokusera på att rikta budskapet i era annonser så mycket som möjligt till varje målgrupp. • Anpassa arbetet med att stärka er position som arbetsgivare utifrån era förutsättningar. Varje socialtjänst har olika behov och förutsättningar för att stärka sin attraktivitet som arbetsgivare. Anpassa era satsningar utifrån era behov snarare än att kopiera från någon annan.
Vilka faktorer anser du är viktigast för att socionomer ska stanna långsiktigt hos sin arbetsgivare? (Ange gärna flera.)
1. Ett bra ledarskap/arbetsledning 2. Bra lön/löneutveckling 3. Rimlig arbetsbelastning 4. Bra team/arbetskamrater 5. Möjlighet till kompetensutveckling, fort- och vidareutbildning 6. Möjlighet att påverka sin arbetssituation 7. Tid till återhämtning och reflektion 8. Bra arbetsmiljö 9. Bra introduktion för nyanställda 10. Bra utvecklingsmöjligheter 11. Mer tid för det sociala arbetet 12. Administrativ avlastning 13. En trygg arbetsplats 14. Övrigt
Om undersökningen
Framtidens Karriär – Socionom genomförde 12–17 december 2018 en undersökning mot ett slumpmässigt urval av socionomer i Sverige. Statistisk felmarginal 2,5–4,0 procentenheter.
Vilka faktorer anser du är viktigast för att socionomer ska stanna långsiktigt hos sin arbetsgivare? (Ange gärna flera.)
1 Ett bra ledarskap/arbetsledning 2 Bra lön/löneutveckling 3 Rimlig arbetsbelastning 4 Bra team/arbetskamrater 5 Möjlighet till kompetensutveckling, fort- och vidareutbildning 6 Möjlighet att påverka sin arbetssituation 7 Tid till återhämtning och reflektion 8 Bra arbetsmiljö 9 Bra introduktion för nyanställda 10 Bra utvecklingsmöjligheter 11 Mer tid för det sociala arbetet 12 Administrativ avlastning 13 En trygg arbetsplats 14 Övrigt
Undersökningen är gjord mot socialchefer, IFO-chefer och enhetschefer eller motsvarande chefer inom socialtjänsten 14–21 januari 2019.
Framtidens Karriär är en periodisk tidskrift som ges ut mot socionomer, psykologer, läkare och sjuksköterskor. Framtidens Karriär – Socionom belyser framtidsfrågorna för socionomernas yrkesliv och inom det sociala arbetet samt utvecklingsmöjligheter inom yrket. Vår målgrupp är främst främst yrkesverksamma socionomer men även sistaårsstudenter på socionomutbildningarna. Framtidens Karriär – Socionom publiceras både som magasin och som webbtidning.
Upphovsrätt
Allt material på www.socionomkarriar.se och i tidningen Framtidens Karriär – Socionom skyddas av upphovsrättslagen. För att publicera material från www.socionomkarriar.se eller från Framtidens Karriär – Socionom krävs tillstånd från NextMedia. Citera oss gärna, men ange då källan. Länka gärna till våra artiklar.
GDPR
I och med den nya GDPR-lagstiftningen ber vi att kontakta oss om ni inte önskar denna tidning tillskickad, delta i våra undersökningar eller på annat sätt informeras om innehållet. Maila till för att avregistrera er. Ange att det gäller tidningen Framtidens Karriär – Socionom.
Framtidens Karriär – Socionom produceras av NextMedia som sedan många år är specialiserade på bransch- och karriärtidningar.
NM NextMedia AB
Skeppargatan 26
114 26 Stockholm
Tel: 08-661 07 90
| www.nextmedia.se
Cookies
Vi använder så kallade cookies för att förbättra din upplevelse av vår hemsida. Genom att klicka ”Acceptera alla” ger du ditt medgivande till samtliga cookies. Du kan också klicka ”Anpassa inställningar” för att manuellt avgöra vilka cookies du vill acceptera.
Denna hemsida använder cookies för att förbättra din upplevelse av den. De cookies som är kategoriserade som nödvändiga lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för hemsidans grundläggande funktioner. Hemsidan använder också cookies för att till exempel analysera hur du använder hemsidan. Dessa cookies lagras i din webbläsare endast med ditt medgivande. Du kan välja att neka dessa cookies men det kan ha viss inverkan på hemsidans beteende.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_63678121_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.