Att ha många bollar i luften kan ge känslan av att vara skicklig och effektiv. Men i realiteten får du ofta mindre gjort och ett sämre resultat. Socionomen och föreläsaren Tomas Dalström menar att vi både kan må bättre och bli skickligare på jobbet om vi minskar vårt multitaskande.
En organisation som präglas av öppenhet, där kollegor alltid kan bolla frågor med varandra och inkommande mejl snabbt får svar framhålls som något positivt. Ja, att ha mycket på gång samtidigt värderas högt på dagens arbetsmarknad, men det finns anledning att omvärdera den inställningen.
– Att växla mellan olika uppgifter gör att det tar längre tid, kan bli ytligt och resultatet sämre, säger Tomas Dalström.
Minska multitaskandet
Tomas Dalström är utbildad socionom men har under sitt yrkesliv främst arbetat som journalist. Han har studerat hur hjärnan fungerar när vi läser, skriver och lär oss nya saker och har skrivit böcker i ämnet baserat på forskning. Idag föreläser han om hur vi kan jobba mer fokuserat, känna oss mindre stressade och samtidigt bli mer effektiva. Och en nyckel till det är att minska på multitaskandet.
– Vårt arbetsminne kan bara göra en sak i taget medvetet. Du kan cykla och prata eftersom du har automatiserat cyklandet och inte behöver fokusera på det. Men du kan inte lyssna på någon aktivt eller besvara en fråga samtidigt som du skriver ett mejl eller en viktig text eftersom det inte är en förutsägbar situation, förklarar Tomas Dalström.
Tidstjuv att bli avbruten
Han lyfter fram vetenskapliga studier som visar att det kan det ta upp till 25 minuter att komma tillbaka till samma koncentrationsnivå som före ett avbrott. Det är aldrig som att tända och släcka en lampa. Det tar alltid tid. Utöver tidssvinnet blir vi mindre närvarande och presterar sämre om vi ofta måste byta fokus. Socionomer har ofta arbetsuppgifter som skulle gynnas av att kunna sitta helt ostört och koncentrerat.
Vad kan man då göra på egen hand för att se till att jobba med en sak i taget?
– Det är inte helt lätt. Många vittnar om att de inte vill säga ifrån eftersom de är rädda för att skapa konflikter och dålig stämning om de vill avskärma sig för att ägna sig åt en uppgift. Här har arbetsgivaren ett ansvar. Genom att tala om hur och varför hjärnan påverkas och vilka följder det får för arbetet så kan man komma överens om regler, säger Tomas Dalström.