Presentation
Socialtjänsten Norrtälje

Roboten ger oss mer tid till mänskliga möten

Publicerad 16 september 2020
Foto: Mia Lewell
Emma Israelsson, specialistsocionom och Jessica Gjertz, enhetschef för mottagningsenheten vid socialtjänsten i Norrtälje. Foto: Mia Lewell
Emma Israelsson, specialistsocionom och Jessica Gjertz, enhetschef för mottagningsenheten vid socialtjänsten i Norrtälje. Foto: Mia Lewell

– Roboten har förenklat processen för ärenden som kommer in till barn och ungdomsavdelningen, en administrativ avlastning som ger socialsekreterarna mer tid till mänskliga möten, säger Jessica Gjertz, enhetschef för mottagningsenheten vid socialtjänsten i Norrtälje.

Socialsekreterarna på barn och ungdomsmottagningen i Norrtälje kommun har sedan ett halvår tillbaka hjälp av en digital robot för att hantera orosanmälningar.
– Anmälan kan numera göras via en automatiserad e-tjänst där en robot bearbetar och överför informationen till vårt verksamhetssystem, berättar Jessica Gjertz.
Fördelarna är flera. Eftersom all information går direkt in i verksamhetssystemet blir det enkelt för socialsekreterarna att arbeta på distans.
– Roboten har varit en stor tillgång, inte minst under den rådande pandemin. Automatiseringen har även minskat risken för att papper försvinner och ger därmed på en högre rättssäkerhet.
Jessica, som har mer än 20 års erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, säger att hon för några år sedan sannolikt inte hade varit så positiv till att ha en robot som assistent.
– Jag hade nog tänkt att vi som arbetar med människor inte kan ha några robotar i verksamheten, men nu känns det väldigt självklart. Automatiseringen har inte bara skapat nya möjligheter, den har även fött tankar på vad man skulle kunna använda roboten till i andra delar av jobbet.

Klicka här för att se våra lediga tjänster inom Norrtälje kommun

Trivs på jobbet
Hon får medhåll av Emma Israelsson, specialistsocionom på mottagningsenheten som påpekar att verksamhetsledningen tänker mycket i digitala lösningar.
– Här finns ett uttalat fokus på att utveckla arbetsmiljön. Roboten har gett oss en skjuts framåt och jag är övertygad om att vi bara är i början av socialtjänstens digitala resa.
På frågan om hon kan rekommendera andra socionomer att arbeta i Norrtälje kommer svaret snabbt.
– Absolut! Jag kom hit direkt efter examen, sedan dess har det gått elva år och jag trivs fortfarande jättebra. Här finns både grundtrygghet och en stark kollegial sammanhållning som gör det väldigt roligt att gå till jobbet.
Jessica flikar in att ledningen är pigg på att prova nya saker som kan förbättra vardagen för klienter och personal.
– Att arbeta inom socialtjänsten är krävande, men här finns såväl flexibilitet som utrymme för återhämtning, vilket är viktiga faktorer för att klara pressen och göra ett bra jobb.

Klicka här för att se våra lediga tjänster inom Norrtälje kommun

Socialtjänsten i Norrtälje kommun

I Norrtälje kommun vill vi att du som arbetar inom socialtjänsten ska kunna fokusera så mycket som möjligt på människorna som behöver vårt stöd. Här ska vår värdegrund – invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar – vara grunden vi står på för att tillsammans göra skillnad för våra familjer, barn och ungdomar. Målen formulerar vi tillsammans. För det är så vi vill bedriva socialt arbete.

www.norrtalje.se