fbpx

Bygg en ny socialtjänst i Botkyrka

Presentation

Malin Fors, projektledare och Rita de Castro, verksamhetschef i Tumba. Foto: Gonzalo Irigoyen
Malin Fors, projektledare och Rita de Castro, verksamhetschef i Tumba. Foto: Gonzalo Irigoyen
Socialtjänsten i Botkyrka är i full gång med att genomdriva en helt medarbetarförankrad omorganisering. Målet är att utforma en socialtjänst som är snabbare och enklare för Botkyrkaborna, med kommunikation och samarbete i fokus.

Malin Fors är projektledare för den omfattande omorganiseringen och har varit inblandad i satsningen sedan starten 2017.
– Tidigare hade vi tre olika mottagningar för vuxna beroende på vad man sökte för, och sökte man av flera anledningar kunde det hända att man behövde genomgå tre separata utredningar. Det innebar tyvärr att de som hade störst behov var tvungna att orka mest. Nu har vi istället samlat allting i ett mottagande, varifrån man sedan skickas vidare till rätt plats och rätt handläggare.

Var med och bygg framtidens Botkyrka! Läs mer här!

Teambaserad ärendehantering
Arbetet på socialtjänsten bedrivs numera teambaserat, vilket innebär att olika kompetenser samlas i team som utformar handlingsplaner kring de enskilda ärendena. Ännu är satsningen dock inte klar, utan förändringsarbetet fortsätter kontinuerligt med stark förankring hos medarbetarna.
– Vi är i en trial-and-error-situation, där medarbetarna är med och fångar upp eventuella brister så att vi snabbt kan åtgärda dem – vi har nyligen startat en grupp som just är till för att lyfta ärenden och idéer och lufta sådant som inte fungerar. Det har redan varit stort intresse, vilket är jätteroligt, säger Rita de Castro, verksamhetschef i Tumba.

Ingen hamnar mellan stolarna
Omorganiseringen tar avstamp i en omfattande undersökning som tydliggjorde att det fanns tre områden som behövde prioriteras. Det hela mynnade ut i tre meningar som hela socialtjänsten nu arbetar utifrån: Alla medborgare – allas ansvar, Gemensam nytta före egennytta samt Från praktikant till socialdirektör. Detta innebär att medarbetarna hela tiden har organisationen för ögonen och att det är tydligt vilka roller som finns och vilka befogenheter de har. Den som först möter klienten välkomnar och tar ansvar för den tills någon annan tar över, så att ingen hamnar mellan stolarna.
– Detta förutsatte dock att vi hade ett betydligt tätare samarbete inom verksamheten, både kommunikationsmässigt och rent geografiskt, något som redan har lett till många positiva effekter. Ännu är vi inte i mål, utan vi fortsätter att sträva mot den socialtjänst vi alla vill ha. Vi hoppas på att fler ska vilja göra det tillsammans med oss, avslutar de.

Var med och bygg framtidens Botkyrka! Läs mer här!

Socialtjänsten i Botkyrka
På socialtjänsten i Botkyrka jobbar strax över 500 personer. Här arbetar du till exempel med barn och unga, familjestöd, socialpsykiatri, ekonom­iskt bistånd, beroende, missbruk och boendefrågor. De flesta är socialsekreterare och utbildade socionomer. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad!

Kontakt:
Sibar Maraha, HR-specialist
E-post: sibar.maraha@botkyrka.se
Tel: 070-183 64 97
www.botkyrka.se

Publicerad: 11 september, 2019