Ett bra ledarskap i socialtjänsten fyller en nyckelfunktion för såväl enskilda medarbetares välmående och yrkesmässiga utveckling. Två avgörande faktorer är gedigen erfarenhet och tillräckligt med tid för medarbetarna.
En klar majoritet av socionomerna anser att ett bra ledarskap är en av de viktigaste faktorerna för att socionomer ska stanna långsiktigt hos sin arbetsgivare.
– Ett välfungerande och stöttande ledarskap i socialtjänsten bidrar till att värna om medarbetarnas samlade erfarenhet och kompetens, vilket genererar en ökad kontinuitet i arbetsgruppen. En bra chef som ger varje medarbetare möjlighet att synas och utveckla sin potential är otroligt viktigt, säger Sara Pernold, själv socionom och chef på Beställarenheten funktionsnedsättning och psykisk ohälsa i Spånga-Tensta.
Förståelse för medarbetarna
En anledning till att ledarskapet är viktigt i socialtjänsten är att myndighetsutövningen är ett krävande arbete där medarbetarna ofta ställs inför komplexa och svåra beslut som får omfattande konsekvenser för individen. Då krävs en chef som verkligen har tid och rätt kompetens att stötta på olika sätt.
– Socialtjänstens medarbetare utsätts för mycket påverkan från olika håll. Chefen behöver därför arbeta strukturerat och aktivt med den psykosociala arbetsmiljön. En bred erfarenhet av socialt arbete, en helhetsbild av verksamheten samt förståelse för medarbetarnas förutsättningar och situation karakteriserar en bra chef i socialtjänsten, säger Sara Pernold.
Ledarutvecklingsprogram
Sara Pernold har gått ett ledarutvecklingsprogram för socialtjänstens chefer i Stockholms stad.
– Programmet gav en ordentlig genomlysning av mitt ledarskap och tydliggjorde vad jag behöver arbeta med och utveckla både kort- och långsiktigt. Det gav värdefullt erfarenhetsutbyte med andra chefer och jag fick en tydligare bild av hur jag vill att min chefskarriär ska utvecklas. Programmet gjorde att jag landade mer i min roll som chef, säger Sara Pernold.
Ge cheferna rätt förutsättningar
Hon anser att ledarskapet kan förbättras ytterligare genom att ge varje chef rätt förutsättningar att göra ett bra jobb med hjälp av stödfunktioner. Då kan chefen fokusera på sitt kärnuppdrag vilket ger tid att finnas där för medarbetarna när det behövs som mest.
– Strukturer för kvalitetsuppföljning och att kontinuerligt inkludera aktuella forskningsresultat i verksamheten är exempel på andra åtgärder som kan förbättra ledarskapet i socialtjänsten. Jag tror också mycket på vikten av att kunna erbjuda sina medarbetare många olika karriärvägar, även för den som inte vill ta på sig någon chefsroll, till exempel olika former av specialistroller, avslutar Sara Pernold.