Nya Socialtjänstlagen

Nya SoL anpassar socialtjänsten till morgondagens krav

Publicerad 9 januari 2025
Text: Annika Wihlborg
Rebecca Hedenstedt och Jenny Norling, socionomer i Stockholms stad.
Rebecca Hedenstedt och Jenny Norling, socionomer i Stockholms stad.

Många socialsekreterare betraktar nya SoL som efterlängtad och nödvändig för att kunna anpassa socialtjänstens verksamhet utifrån samhällets föränderliga behov. Samtidigt kräver den nya lagen gedigna, praktiska och organisatoriska förberedelser och i många fall helt nya arbetssätt.

– I Stockholms stad tar vi oss an omställningsarbetet utifrån den nya socialtjänstlagen genom projektet ”Framtidens socialtjänst – omställning till en långsiktigt hållbar socialtjänst”. Vi som arbetar på fackförvaltningarna fungerar som ett strategiskt och samordnande stöd till våra elva stadsdelsförvaltningar, säger Rebecca Hedenstedt, socionom och projektledare för ”Framtidens socialtjänst” på socialförvaltningen i Stockholms stad. Hon har tidigare arbetat med projekt kring psykisk hälsa på SKR och som strateg. Innan dess arbetade hon som socialsekreterare i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
– Att vi ska arbeta mer förebyggande och kunskapsbaserat hör till de viktigaste förändringarna i den nya lagen, säger Jenny Norling, socionom och biträdande projektledare för ”Framtidens socialtjänst” på äldreförvaltningen i Stockholms stad. Innan dess arbetade hon som utredare på äldreförvaltningen, som socialsekreterarare med bland annat ekonomiskt bistånd i Solna och som biståndshandläggare inom äldreomsorgen på Lidingö.

”Att vi ska arbeta mer förebyggande och kunskapsbaserat hör till de viktigaste förändringarna i den nya lagen.”

Insatser utan behovsprövning
– En betydelsefull förändring i den nya socialtjänstlagen är möjligheten att bevilja insatser utan individuell behovsprövning. Det ger invånarna möjlighet att själva formulera sina stödbehov vilket innebär att vi kan arbeta mer proaktivt. Att vi ska bli mer tillgängliga är en utmaning, men också en möjlighet. För att bli mer lättillgängliga behöver vi också flytta ut socialtjänsten från förvaltningshuset till de arenor där invånarna finns, exempelvis lokala föreningar, skolan, BVC och vårdcentralen, säger Rebecca Hedenstedt.
Hösten 2025 planerar Stockholms stad att påbörja arbetet med att testa vissa insatser utan individuell behovsprövning, somliga storskaligt och andra på pilotnivå.

Team utifrån individens behov
– Samverkan och dialoger över stadsdelsförvaltningsgränserna och kommungränserna har intensifierats när socialtjänsterna nu förbereder sig inför den nya lagen. I Stockholms stad har vi genomfört ett antal workshops där medarbetare, chefer och brukare har fått komma med förslag på hur vi exempelvis ska kunna bli mer lättillgängliga och arbeta mer proaktivt. Många bra förslag har presenterats under dessa workshops, säger Rebecca Hedenstedt.
– Den nya socialtjänstlagen suddar ut målgruppsindelningarna, vilket är positivt. Vi behöver därför sträva efter att arbeta teambaserat och bygga team utifrån individens specifika behov. Vi kommer planera våra insatser på ett tydligt sätt för att kunna prioritera utifrån var behoven finns, säger Jenny Norling.

”Intentionerna med lagen är goda och den ger oss möjlighet till ett nytt arbetssätt som inte varit möjligt utan lagstöd.”

Goda intentioner med nya lagen
– Den nya socialtjänstlagen är genomarbetad och har en bred politisk förankring. Intentionerna med lagen är goda och den ger oss möjlighet till ett nytt arbetssätt som inte varit möjligt utan lagstöd. Det är särskilt positivt att det förebyggande arbetet lagstiftas, liksom det faktum att socialtjänstens arbete ska vila på evidens och beprövad erfarenhet. Det kan kännas som en självklarhet att vårt arbete ska grundas på just evidens och beprövad erfarenhet, men det är ändå viktigt att det skrivs in i lagen, säger Jessica Svanström, chef för social- och arbetsförvaltningen i Partille kommun. Hon har arbetat i många år med barn och unga i Göteborg och har även varit arbetsledare, förste socialsekreterare, enhetschef och avdelningschef i Alingsås och Partille.
– Social- och arbetsnämnden i vår kommun är positiv till nya SoL och har valt att formulera sina framtidsmål utifrån fyra av lagens områden. I Partille kommun har vi även samlat samtliga socialsekreterare på en konferens där vi gemensamt formulerade en strategi för hur den nya lagen kan hjälpa oss att bli en mer modern socialtjänst, bland annat utifrån vad vi kan hantera digitalt och vilka ärenden som kräver mänsklig kontakt, säger Jessica Svanström.

Långsiktigt arbete
Hon betraktar implementeringen av nya SoL som ett långsiktigt arbete och har även förhoppningar om att lagen kan bidra till att förändra allmänhetens bild av socialtjänsten.
– Tidiga insatser är ett spännande utvecklingsområde. Att tidigt kunna erbjuda insatser utan behovsprövning innebär ett helt nytt tankesätt för oss. Vårt mål är att det ska upplevas lika naturligt att söka sig till socialtjänsten som till vårdcentralen, vilket de nya möjligheterna att erbjuda insatser utan behovsprövning förhoppningsvis kan bidra till. Vi kommer också behöva samverka mer med andra delar av kommunen och med externa aktörer, exempelvis civilsamhället, polisen och hälso- och sjukvården, säger Jessica Svanström.

Jessica Svanström, chef för social- och arbetsförvaltningen i Partille kommun. Foto: Partille kommun