”Här utgår man ifrån mina önskemål”

Presentation

Ann-Kristin Rydén, affärsenhetschef och  Kim Trosell, konsultchef på Rent-A-Socionom. Foto: Johan Marklund
Ann-Kristin Rydén, affärsenhetschef och Kim Trosell, konsultchef på Rent-A-Socionom. Foto: Johan Marklund
Socionomkonsulten Sandy Gaby har valt att jobba för Rent-A-Socionom för att de är lyhörda för hur hon vill jobba och ger henne möjligheten att utvecklas. Att företaget lägger vikt vid att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag har även gjort bemanningsföretaget populärt bland kunderna.

Sandy Gaby, socionomkonsult hos Rent- A-Socionom.
Sandy Gaby, socionomkonsult hos Rent- A-Socionom.
För Sandy Gaby är det viktigt att hela tiden få förnyelse i jobbet. Det tycker hon är lättast att få genom att vara socionomkonsult. Genom att ta sig an olika typer av uppdrag har hon fått stor erfarenhet inom olika områden och en bra inblick i skilda sätt att arbeta på.
Men det gäller att välja uppdragsgivare med omsorg, menar hon. Arbetsmarknaden för socionomer är så god att en del företag som hyr ut personal mest ser socionomkonsulterna som inhoppare som ska ringas in med kort varsel när det krisar någonstans. Sandy Gaby värnar om framförhållning och seriositet och att arbetsgivaren kan erbjuda henne möjligheten att växa i sin yrkesroll. Därför har hon valt att jobba för Rent-A-Socionom.
– Hos Rent-A-Socionom utgår man från mina önskemål. De är lyhörda för var och med vad jag vill jobba. För mig var det exempelvis betydelsefullt att få jobba nära min hemstad. Det har de lyckats ordna utan problem, säger Sandy Gaby.

Personligt, engagerat och professionellt
Det sätter fingret på företagsidén bakom Rent-A-Socionom. Ledorden ”personligt, engagerat och professionellt” genomsyrar hela verksamheten och det gynnar både socionomerna de anlitar och företagets kunder. Det är som ett slags garanti för kvalitet.
– För oss handlar det inte bara om att täcka upp för personalbrist. Vi matchar rätt kompetens med rätt uppdrag och förstärker verksamheten när vi bemannar. Vi bidrar med en erfaren resurs, säger Ann-Kristin Rydén, affärsenhetschef på Rent-A-Socionom, företagets grundare och själv socionom i grunden.
Rent-A-Socionom har funnits på marknaden i ungefär ett år men har snabbt lyckats växa sig stora, mycket tack vare att de ingår i samma koncern som de väletablerade bemanningsföretagen Rent-A-Doctor och Rent-A-Nurse. Med en fungerande organisation i ryggen och med engagerande socionomer i företagsledningen har man på kort tid fått marknadens förtroende. Expansionen gör att de nu söker fler socionomer i hela landet som vill åta sig passande uppdrag.
Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm men företaget bemannar över hela landet. Även om det ibland kan bli långa avstånd rent geografiskt mellan huvudstaden och uppdragens placeringar ser man till att ha en nära och noggrann kontakt med både kunden och socionomkonsulten.

Checklista gör uppdraget tydligt
Kim Trosell, konsultchef på Rent-A-Socionom, är med vid uppstarten av alla projekt. När det är möjligt är hon på plats och annars håller hon ett telefonmöte tillsammans med kunden och socionomkonsulten som ska anlitas för det specifika uppdraget.
– Det är betydelsefullt för alla parter att det blir tydligt vad som ingår i uppdraget och vilka förväntningar man har. Det ger en trygghet för alla att veta vad som gäller, säger Kim Trosell.
För att säkerställa att inget ska falla mellan stolarna har Rent-A-Socionom utarbetat en checklista som man tar hjälp av vid uppstartsmötet. Det uppskattar socionomkonsulten Sandy Gaby.
– Vi socionomkonsulter är självständiga och bra på att anpassa oss efter olika behov men det finns också en risk att arbetsbelastningen blir överansträngd om det inte är klargjort vad som ingår i jobbet. Checklistan är ett bra verktyg för att göra uppdraget tydligt, säger Sandy Gaby.
Konsultchefen Kim Trosell följer även upp hur det går med uppdraget efter en kortare tid för att vara säker på att allt löper på bra och att kunden är nöjd och socionomkonsulten trivs.
Det som gjort Rent-A-Socionom till en populär arbetsgivare är också deras bredd. Utöver att erbjuda bemanningstjänster inom det kommunala har man många tjänster inom det privata som exempelvis på HVB-hem och LSS-boenden.
Och så har man satsat på kompetensutveckling. Rent-A-Socionom erbjuder ett stort utbud av kurser att välja mellan.
– Vilken utbildning som kan bli aktuell beror på vart du är på väg i karriären och vad du vill fylla på med, säger affärsenhetschefen Ann-Kristin Rydén och gör med ens tydligt att företagets ledord ”personligt, engageraget och professionellt” efterlevs i praktiken.

Rent-A-Socionom
Rent-A-Socionom är ett bemanningsföretag som är verksamt i hela Sverige och är en seriös arbetsgivare som bryr sig och är lyhörd för varje socionoms enskilda önskemål. Som anställd hos Rent-A-Socionom får man en konkurrenskraftig lön, en trygg anställning och chans till kompetensutveckling.
Företaget söker dig som värderar frihet, omväxling och spännande utmaningar i din roll som socionom.
Du kan enkelt anmäla ditt intresse på företagets hemsida, eller varför inte våga något nytt och göra en snabb videointervju.

Kontakt:
Ann-Kristin Rydén, affärsenhetschef/konsultchef
Tel: 0729-74 31 61, ann-kristin.ryden@rentasocionom.se

Kim Trosell, konsultchef
Tel: 0729-67 72 78, kim.trosell@rentasocionom.se
www.rentasocionom.se

www.rentasocionom.se

Publicerad: 01 februari, 2017