En vanlig dag som socialsekreterare i Malmö

Text: Anna-Karin Andersson
Emelie Johansson, socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd i Malmös stadsområde Öster.
Emelie Johansson, socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd i Malmös stadsområde Öster.

Emelie Johansson är socialsekreterare och jobbar med ekonomiskt bistånd i Malmös stadsområde Öster. Vad gör man då egentligen? När är det arbetsglädje respektive risk för stress? Framtidens Karriär – Socionom har kartlagt en vanlig dag på jobbet.

8.10 Kommer till jobbet.
Det är flextid och okej att komma när det passar mellan klockan sju och nio. Jag kommer för det mesta runt åtta. Börjar med att slå på datorn och mejlprogrammet och kollar vad som gäller för dagen kring bemanningen bland annat. Är någon kollega sjuk och ska jag i så fall ta någon annans telefontid, till exempel? Jag gör också en prioriterssortering av inkomna meddelanden från klienter. Vi måste besvara alla mejl, eller i alla falla bekräfta att ärendet behandlas, inom 24 timmar. Det gäller att ha ett bra system så att inget glöms bort och så att alla blir rättvis behandlade och hanteras i den tidsordning de kommit in. Vissa ärenden kan vara akuta och måste behandlas direkt.

8.30 Gemensam frukostfika.
Vi har en social stund tillsammans varje morgon. Den där kvarten då vi tar en kopp kaffe och bara träffas är betydelsefull. Oftast är även chefen med. Under en period slarvade vi med den där fikastunden, struntade i den för att vi inte hann eller satt och bara pratade jobb. Men nu försöker vi ta oss den tiden och strävar efter se det som en paus från det rent arbetsrelaterade.

8.45 Sitter på kontoret.
Handlägger ansökningar. Bokar in möten. Svarar på mejl. Hör med kollega om frågor kring klienter, många har ju kontakt inte bara med mig angående ekonomiskt bistånd utan även med andra avdelningar inom socialtjänsten här. Jag läser också in mig på det stundande klientmötet. Gör i ordning anteckningarna som jag ska ta med till mötesrummet.

10.00 Klientmöte.
Att träffa klienterna är det jag gillar mest med jobbet. I början, när jag var ny på jobbet kunde jag känna mig lite nervös, men nu känner jag mig trygg med mötena. Det viktigaste i kontakten med klienterna är att kunna vara där i stunden, att ge av min tid och vara fokuserad på just det den jag träffar har att säga. I den tidspressade jobbsituationen som vi socialsekreterare har är det lätt hänt att tankarna far i väg och att stressen över alla saker som ska göras går ut över klienten. Jag försöker att verkligen vara närvarande.

11.00 Journalföring och annan administration.
Efter klientmötet ska det som beslutades och diskuterades under mötet journalföras. Ofta lämnar man mötet med frågor som ska besvaras och saker som ska kollas upp. Det kan handla om att jag ska få till ett möte tillsammans med klienten och en person på Arbetsförmedlingen. Parallellt tar jag tag i andra pågående ärenden. Mitt jobb innebär mycket administration. Det gäller att kunna ha många bollar i luften. Inte sällan blir man avbruten i det man gör för att någon kollega behöver hjälp eller för att något oförutsett händer som måste prioriteras.

11.30 Lunch.
Jag har med mig matlåda och äter den ihop med mina kollegor i personalrummet. Jag trivs med mina jobbarkompisar. Vi har kul ihop. Helst vill man ju inte prata om arbetet på den obetalda rasten men om någon precis haft ett jättejobbigt telefonsamtal är det nästan ofrånkomligt att prata av sig lite.

12.00 Mer administration.
Fortsätter att handlägga ärenden. Det är mycket logistik kring det. Inkommande post ska gås igenom, jag kollar mitt postfack minst en gång om dagen. Handlingar ska även sorteras i datumordning i olika aktsskåp. Akuta ärenden, som att en klient ringer och meddelar att pengarna är helt slut och att hen behöver matpengar, måste gå före det andra pågående arbetet. Det finns alltid papper på skrivbordet som skulle behövas tas om hand, man blir liksom aldrig helt klar. Det kan vara pressande. Vi har ju många mål för verksamheten som ska uppnås och det är svårt att få tiden att räcka till allt. Man får dra en gräns. Arbetsdagen har bara åtta timmar, men jag har kollegor som sitter över i princip varje dag för att hinna.

13.00 Telefontid med klienter.
Inbokad tid för klienter som ringer och ställer frågor om ansökningar och beslut, meddelar saker kring sin planering eller önskar information om vart de kan vända sig.

14.00 Klientmöte.
Ytterligare ett besök som ska förberedas och tas emot. Skönt att få förflytta sig från kontor till mötesrum. Spännande att följa upp vad som hänt med klienten sedan sist och fundera på hur jag kan hjälpa med stöd och vägar till självförsörjning.

14.45 Diskussion med kollegor.
Jag går ofta bort för att prata med arbetskamrater som rör klienter och som de är insatta i och jobbar med. Det kan gälla frågor om bostad eller narkotika. Jag kan i gengäld behöva uppdatera dem om klientens ekonomiska läge. Vi har bra samarbeten mellan våra olika enheter. Det ger en bra helhetsbild av klienterna och gör jobbet stimulerande.

15.00 Pappersjobb och mejlande.
Varje dag finns deadlines som ska hållas. De sista timmarna på dagen kan lätt få ett högt tempo. Men man hinner det man hinner. Jag ser till att undvika övertid även om det alltid finns saker kvar att göra. Det har jag chefens stöd för. Vi är alla solidariska mot varandra här och försöker hjälpa till att hålla koll på att ingen sitter kvar för länge. Det löner sig inte i längden. Det här jobbet kräver energi och att du är utvilad. Det har varit hög personalomsättning på vår arbetsplats, mycket beroende på den stora pressen. Trots att jag bara varit här i fyra år hör jag till de mest erfarna. På det stora hela trivs jag bra. Jag har hittat en bra balans och vågar säga nej när det blir för mycket.

17.10 Slutar för dagen.
Loggar ut och går hem.

Emelie Johansson
Ålder: 28 år.
Jobb: Socialsekreterare i Malmö.
Lön: 26 600 kronor i månaden.
Det bästa med jobbet: Att få träffa klienterna och hjälpa dem till ett bättre liv. Målet är att de ska kunna bli självförsörjande. Jag gillar att mitt arbetsområde. Det ger en bra inblick i hur vårt samhälle ser ut.
Det sämsta med jobbet: De bristfälliga resurserna som orsakar stress, den stora mängden administration och så skulle jag önska att lönen var bättre.
Publicerad: 07 december, 2015